Leerproblemen
Praktijk voor Kinesiologie en Natuurgeneeskunde
Niet bij alle kinderen verloopt het leerproces vanzelf. Sommige kinderen hebben moeite met lezen, schrijven, rekenen of hebben problemen met de concentratie. Ondanks het feit dat zij zo hun best doen en het continu blijven proberen, is er nauwelijks vooruitgang. Dit kan extra negatieve stress, frustraties en teleurstelling opleveren en kan iemand bijvoorbeeld faalangstig worden of andere klachten krijgen.
Door te kijken waar de blokkades zitten en deze te corrigeren met correcties uit de kinesiologie en/of de LEAP gaan beide hersenhelften beter samenwerken en kunnen verkrampte spieren weer ontspannen. Ook zal dit de coordinatie tussen hersenen, zintuigen, handen en voeten vergemakkelijken en heeft het een positieve invloed op het (begrijpend) lezen, schrijven en de concentratie.
LEAP is een methode die gericht is op het doorbreken van het blokkeren of op hol slaan van het vecht-vluchtsysteem van de primaire hersencentra. Door het vecht-vluchtsysteem tot rust te brengen komt de persoon weer in het overzicht en is er weer keuze mogelijk.
LEAP is ook gericht op het doorbreken van terugkerende problemen. Door de achterliggende blokkade in het emotioneel systeem aan te pakken, blijken sommige problemen structureel te veranderen. Bij de LEAP noemen we dit het doorbreken van switching, een soort kortsluiting in het brein die op kan treden op het moment dat zaken ons kunnen dreigen te overstijgen. LEAP biedt de tools om zicht op deze patronen te krijgen en ze vervolgens te doorbreken. Een krachtige methode dus.
Daarnaast biedt LEAP mogelijkheden om de verbindingen tussen de linker- en rechter hersenhelft te optimaliseren, letterlijk miljoenen paden die ons van vitale informatie voorzien. Een storing in dit gebied leidt dan ook onvermijdelijk tot de nodige blokkades. Door te achterhalen waar de storing zit, hier de stress van af te halen en de nodige correcties te doen, ontstaat er weer harmonie in het brein. Op deze manier zullen kinderen (en volwassenen) beter in staat zijn te lezen, te leren en zich te concentreren.